Een vos verliest wel zijn haar maar niet zijn streken !

Bouw van een ARDF-ontvanger stap voor stap.

Het schema

Het schema
Auteur : PA0HRX

zaterdag 5 november 2011

De praktijk deel 1: De BFO en mixer

Ik heb eens de mixer en de BFO op een apart printje gemaakt om wat metingen op te doen .

De BFO wekt voor mij de benodigde 460kHz op en om de mixer te testen voeg ik zelf nog een ander signaal toe met een frequentie van ca 461 kHz via een 10pF condensatortje. Als alles goed gaat krijg ik dan een toontje van het verschil van deze frequenties zijnde 1 kHz.
Het signaaltje wordt toegevoegd via de de gele draad met krokoklem.
Hier volgen de meetwaarden ;
Eerst de DC spanningen gemeten op de verschillende punten , dus zonder oscillatie. De filter was dan ook niet erbij gesoldeerd.
Meettoestel : DVM
Voedingsspanning : 6V DC
Collectorspanning ( = knooppunt R10 en R11 en C18 ) : 1,83V . Dit hoeft wel enige uitleg . In tegenstelling tot wat ik in de theorie heb verklaard geleidt de transistor hier al wel degelijk. Dus met 1M in de basis is de transistor toch in staat al mooi te geleiden . De basis-emittor spanning bedroeg dan ook reeds 0,6 V.

Dan komen we aan de mixer . Over beide diodes staat 0.73 V , mooi verdeeld . Dus ca 0.36V per diode en dat zal wel in het kromme gedeelte zijn.Ik heb het niet geprobeerd maar dmv R12 zouden we kunnen testen waar het beste gedeelte zit om het grootste rendement te krijgen van de menging.

Dan volgt het HF gedeelte . De filter werd aangesloten ( opgelet , het blokje is een dubbel filter en beide moeten gebruikt worden door ze na elkaar te schakelen en met de massa aangesloten).
Onderstaande foto geeft het signaal weer, De amplitude is bijna de volledige voedingsspanning dus ongeveer 6Vpp .
Onderaan ziet u wat " rommel" Dit is vermoedelijk te wijten door het feit dat de transistor daar afgeknepen wordt omdat de collectorspanning daar gedaald is tot bij de nul volt en omdat de basisvoorspanning van diezelfde collectorspanning komt kan het niet anders dat hij zichzelf wurgt. Op de volgende foto ziet U het signaal uitgetrokken .
Omdat we straks toch ons signaal aanbieden aan onze mixer die zelf ook alles "verminkt " neem ik daar geen aanstoot aan .

Via c18 wordt dit signaal dan aangeboden tussen de twee diodes in .Op de kromming van deze diodes gebeurt dan de menging . Het signaal dat ontstaat op de diodes krijgt U hieronder te zien . Onthoudt dat dit twee signalen zijn met een klein onderling frequentieverschil.
U ziet al duidelijk onderaan de menging zitten als een omhullende .
Het enige wat ons nog te doen staat is via een LF RC netwerkje dit eraf filteren .

Ik had hier eerst geschreven dat de laagdoorlaatfilter niet goed werkte . Correctie, het LPF werkt wél goed . Ik had een verkeerde aftakking gemaakt op de proefopstelling ( kan gebeuren) en daardoor werd de mixer teveel belast . Nu dit alles volgens het schema correct is uitgevoerd is het resultaat OK .

Ik heb ook nog geprobeerd hoever de spanning mag dalen vooraleer de BFO uitvalt . Wel dat is héél ver . Op 2,5V werkte de BFO nog steeds , zelfs de mengtrap deed nog zijn werk .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten