Een vos verliest wel zijn haar maar niet zijn streken !

Bouw van een ARDF-ontvanger stap voor stap.

Het schema

Het schema
Auteur : PA0HRX

zaterdag 19 november 2011

Eerste testen achter de rug !

De eerste testen van de proefprint zijn achter de rug .
Op de workshop van WLD ( zie link rechts)is de proefprint van François ON4AUB aan de tand gevoeld . Ik moet zeggen we waren beide niet tevreden .De gevoeligheid sloeg nergens op en ook het ruisen dat men moet horen ( ook als er geen signaal is ) was minimaal .
Ik heb de print mee naar huis genomen om eens te onderzoeken wat er zoal scheef kon lopen . Op de workshop was er al een donkerbruin vermoeden dat de BFO niet je van dat was .Ook de amplitude van de BFO was een stuk minder dan de mijne gemeten thuis .Bij Franco was wél al de gehele schakeling gebouwd en bij mij enkel de BFO en mengtrap . misschien was er meer demping .
Na wat metingen viel het mij op dat de BFO te ver van de doorlaat zat van de MF. De BFO stond op 455 kHz en de doorlaat op ca 462 kHz zoals op de bestempeling van het filterblokje aangegeven .Nu is het niet abnormaal dat het filterblokje een eindje opschuift als het gebruikt wordt als serie-element om aan de juiste fasedraaiïng te komen en dit was dan ook het geval . Gelukkig konden we dat compenseren door tussen de twee filters in ( zoals bij de MF) een condensatortje in serie te plaatsen waardoor de frequentie terug opschoof naar de goeie richting . Ik heb nu als proef 10pF gebruikt en dat doet het prima . De frequentie is nu ca 461 kHz en dat levert ca 1000 Hz beattoon op .Ook is wonderwel daardoor ook de amplitude toegenomen naar ca 5Vpp ipv 3Vpp.Dus tòch demping door filter F2 naast zijn doorlaatfrequentie.Eénmaal dat opgelost was het maar de TCA440 inpluggen en we hadden direkt ontvangst. De ferrietstaaf was nog niet aangesloten maar de inverted V van buiten had ik rechtstreeks eraan geknoopt en ik kon de CW en SSB signalen duidelijk ontvangen .Toen heb ik de ferrietstaaf ( nog zonder sense-antenne) aangekoppeld en alles op een plankje gevezen . In de auto gestapt en weggereden . Het was mooi om te horen hoe het signaal verzwakte en weer opkwam tijdens het draaien met de auto , zelfs mét de ontvanger in de auto op de zetel . Ik ben gereden tot in Hulst ( NL) en kon nog duidelijk de vos horen en uitrichten . Ik ben niet verder gereden . de afstand in vogelvlucht is ca 6km , maar ik kon gerust nog een stuk verder. Hij was nog goed te horen daar.
Nu nog de sense antenne inkoppellen en we kunnen definitief starten met de groepsbouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten