Een vos verliest wel zijn haar maar niet zijn streken !

Bouw van een ARDF-ontvanger stap voor stap.

Het schema

Het schema
Auteur : PA0HRX

dinsdag 18 oktober 2011

Ferriet deel 2 : De berekening!

Nu wordt het spannend .
Eerst berekenen we het juist aantal toeren die we nodig hebben voor onze 72µH.
De formule hiervoor staat hieronder maar natuurlijk is er ook ons bekend programmaatje dat o zo handig is .


Deze windingen tezamen met onze 28pF ( we nemen 27 pF = standaardwaarde) zou ons in de 80m band moeten brengen .
Maar nu krijgen we te maken met het probleem van de lastcapaciteit van de probe en de scoop die tezamen 40pF werd verondersteld .We moeten onze meetmethode verfijnen .
We zouden een heel klein c'tje ( enkele pF )in serie met de probe kunnen aanbrengen zodat de totale lastcapaciteit kleiner wordt dan dit c'tje of we kunnen ook zoals bij de inkoppeling een identieke uitkoppeling maken met een kleine wikkeling .Beide zullen resulteren in een kleinere amplitude op de scoop . Dit geeft niet , zolang maar het maximum te bepalen is .

We doen de opstelling en tot mijn spijt klopt het niet , ik zit aan 2700kHz wat te weinig is .
Uit je fouten moet ge leren zeggen ze dan .
Eerste fout : ik heb verondersteld dat mijn lastcapaciteit 40pF bedroeg . Eigenlijk weet ik dit niet zo precies en 40pF t.o.v 100pF is al gauw veel procenten .Ik doe de meting opnieuw en tracht de lastcapaciteit te verminderen door de hierboven vernoemde opstelling .
Alles herberekenen en opnieuw meten en we verkrijgen bij 100 pF en een AL-waarde van 1055 µH/100wnd een nieuwe spoel van 26 wnd !
Hé , dat komt precies uit wat PA0HRX op zijn ferrietstaaf liggen heeft .
Ik herwikkel de spoel van 29 wnd naar 26 wnd en doe een nieuwe meting met 27pF maar helaas ik zit nog 500kHz te laag .
Daar zal ik eerst eens moeten over slapen .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten